Навчальні матеріали

Rok ……2013……….


Znak identyfikacyjny sprawy   ………………………….



DZIENNIK ZAJĘĆ /
ЩОДЕННИК ЗАНЯТЬ
Szkolna Akademia Przedsiębiorczości 2 /
Шкільна академія підприємництва-2
Opiekun Szkolnego Klubu Przedsiębiorczości (SKP) /
Керівник Шкільного Клубу Підприємництва (ШКП)


ШКІЛЬНА АКАДЕМІЯ ПІДРИЄМНИЦТВА-2
Nazwa projektu /tytuł szkolenia/ Назва проекту



РІВНЕНСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
Nazwa komórki organizującej/Назва регіонального організатора


 МЕЛЬНИК ЮЛІЯ
Kierownik formy doskonalenia/Керівник




Program szkolenia zatwierdzony przez Dyrektora instytucji organizującej szkolenie na Ukrainie (załącxznik 1 do dziennika) /
Програма навчання затверджена Директором установи, яка організовує навчання в Україні (додаток 1 до щоденника)


Data/ Дата

Liczba
godz./ кількість годин

Tematyka  zajęć/Тематика занять
Imię i nazwisko oraz podpis  prowadzącego zajęcia/ Імʼя, прізвище та підпис ведучого занять
W./Лекц
Ćw./ Практ
12.06.

1
Привітання учасників семінару-тренінгу. Презентація проекту, програми.  Ознайомлення з цілями навчання.
Іван Вєтров
12.06.

2
Інтеграція групи, презентація учасників, груповий контракт

Юлія Мельник


12.06.

2
Як створити шкільні клуби підприємництва: цілі створення. Учитель в ефективному процесі розвитку підприємливості учнів
Юлія Мельник


Лідія Медведчук


13.06.
1
2
Учитель у ролі особи, що підтримує розвиток компетентності учнів: створення команди та комунікація.
Катажина Кошевська


13.06
3
2
 Ключові компетенції, компетенції інноваційності та підприємливості. Презентація польського досвіду.

Йоланта Чайковська
13.06.
2
3
Досягнення мети через роботу у групі та комунікацію
Катажина Кошевська


13.06.
2
1
Роль симуляційних навчальних ігор у роботі клубів підприємництва (гра «Іграшка»).

Йоланта Чайковська
14.06.
1
2
Вчитель шкільного клубу підприємництва у ролі особи, що підтримує розвиток компетентності учнів.

Катажина Кошевська
14.06.
1
2
Формування активної підприємницької позиції учнів. Гра «Заробляючи на життя». Критерійний покер-дискусія. Обмін досвідом.
Йоланта Чайковська
14.06.
3
2
Вплив структури групи, що має спільне завдання на ефективність її дій. Завдання учителя під час чергових фаз розвитку групи.
Катажина Кошевська
14.06.
3
2
Чим займається Шкільний клуб підприємництва. Польський досвід. Українські плани.
Йоланта Чайковська


15.06.

1
Створення блогу – щоденника роботи шкільного клубу підприємництва

Лідія Медведчук


15.06.
2

Риси підприємливої особи. Формування підприємницької поведінки учнів.

Юлія Мельник


15.06.

2
Робота шкільних клубів підприємництва. Презентація планів роботи клубів.
Підсумок занять. Оцінювання
Лідія Медведчук








04.09.
2

Компетентнісний коучінг у плануванні майбутнього.
Юлія Мельник

04.09.

2
Сценарій підприємництва. Симуляційна гра «Ринок яблук»
Лідія Медведчук
04.09.
1
2
Процес професійного консультування:  етапи та елементи процесу. Роль вчителя у процесі професійного консультування.
Юлія Мельник
04.09.

3
Як формувати підприємницьку рису в учнів. Економічна гра «Cashflow».
Лідія Медведчук

05.09.

2
Індивідуальні і групові поради з професій, консультаційна розмова
Юлія Мельник

05.09.
2

Створення проекту бізнес-плану на шкільному рівні

Лідія Медведчук
05.09

3
Як формувати підприємницьку рису в учнів.  Економічна гра «Книжкова фабрика»

Лідія Медведчук
05.09.
1
2
Як формувати підприємницьку рису в учнів: психологічний аспект
Юлія Мельник



DANE OSOBOWE  UCZESTNIKÓW SZKOLENIA/

ПЕРСОНАЛЬНІ ДАНІ УЧАСНИКІВ НАВЧАННЯ

Lp./№
Imię/Імя

Nazwisko/Прізвище

Urodzonay w / місце народження:
Ольга
Карплюк
02.08.1989
Вікторія
Невірковець
20.12.1981
Наталія
Дорошко
03.04.1986
Олеся
Тверда
24.04.1986
Олександр
Чухарєв
24.01.1987
Лариса
Ондрей
01.07.1970
Тетяна
Бондарчук
20.06.1984
Володимир
Березовський
14.12.1984
Віктор
Бойко
31.03.1976
Людмила
Новачок
06.01.1980
Тамара
Юсковець
08.05.1967
Інна
Ступницька
22.07.1990
Оксана
Матчук
08.05.1971

DANE OSOBOWE  UCZESTNIKÓW SZKOLENIA /  

ПЕРСОНАЛЬНІ ДАНІ УЧАСНИКІВ  НАВЧАННЯ

Lp.
Miejsce pracy/Місце праці
Adres instytucji szkoły (miejsca pracy)
(kod, miejscowość, ulica nr)/ Робоча контактна адреса (індекс, місто, вулиця)
Telefon do kontaktu/Телефон
e-mail
Рівненська українська гімназія
Рівне, вул.24 Серпня, 2
26-57-25
2.
Рівненська українська гімназія
Рівне, вул. 24 Серпня,2
26=57=25
Vikysya_81@ ukr.net
3
Рівненське вище професійне училище № 1
Рівне, вул.. С.Бандери, 69
23-02-45
n-Kohanska@mail.ru
4
Сарненське вище професійне училище № 22
Рівненська обл., м.Сарни, вул. Технічна, 4
(03656)3-38-05
Lesya.24@ukr.net
5
Сарненське вище професійне училище № 22
Рівненська обл.,
 м. Сарни,вул. Технічна, 4
(03656)3-38-05
Lestat24@mail.ru
6
Семидубський аграрний ліцей
Рівненська обл., Дубенський район, с.Семидуби, вул.. Центральна, 46
7-92-25
ondrejsemyduby@mail.ru
7
Семидубський аграрний ліцей
Рівненська обл., Дубенський район, с.Семидуби, вул.Центральна,46
7-92-25
Scvija_bondarchuk@ukr.net
8
Сарненська гімназія
Рівненська олб., м.Сарни, вул.. Белгородська, 1
(03656) 33-8-20
Berezovskij_WW@ukr.net
9
Сарненська гімназія
Рівненська обл., м.Сарни, вул.. Белгородська,1
(03656) 33-8-20
Freever007@mail.ru
10
Березнівський НВК «економіко-гуманітарний ліцей-ЗОШ І-ІІ ст.»
Рівненськ обл., м. Березне, вул. Андріївська, 35
34600
(03653) 5-49-54
liceu@ukr.net
11
Березнівський  НВК «економіко-гуманітарний ліцей-ЗОШ –ІІ ст.»
Рівненська обл., м. Березне, вул. Андріївська, 35,
34600
(03653) 5-49-54
liceu@ukr.net
12

Рівненський економіко-правовий ліцей
Рівне, вул. Струтинської, 7а
33003
24-43-66
Inna5
13
Рівненський економіко-правовий ліцей
Рівне, вул. Струтинської, 7а
24-43-66
Oksana.matchuk@i.ua

за посередництвом МЗС РП у 2013 році


Гра: « ЧОМУ ЛЮДИ ТОРГУЮТЬ?»

Цілі: 
- Усвідомлення того, яким чином відбувається торгівля та які функції виконує;
- Розуміння поняття торгівля, як форма обміну товарів з метою отримання прибутку;
- Формування здібностей ведення переговорів, уміння домовитися;
- Підвести учнів до висновку, що добровільний обмін здійснюється лише за умови взаємної вигоди.
        Учасники гри сідають в коло. Кожен учасник гри отримує конверт з певним набором товарів. Добре, якщо у конвертах різні набори.
        І етап. Не відкриваючи конверт, оцінити ступінь задоволення даним товаром від 1 до 10 балів. Підраховуємо суму всіх балів. Наприклад, в сумі маємо 71. Це і є ступінь задоволення даної групи.
        ІІ етап. Відкрити конверт і роздивитися товар, але не показувати сусідам по грі. Оцінити ступінь задоволення даним товаром в балах від 1 до 10. Підраховуємо суму балів всієї групи. Порівняно з першим етапом, вона може як збільшитися, так і зменшитися, адже учасники оцінюють його значення для себе. Визначаємо, хто підвищив бали, коли побачив товар в конверті, а хто знизив ступінь задоволення і чому. Нехай в сумі маємо 79. Отже, ступінь задоволення групи зросла.
        ІІІ етап. Всі учасники дістають набори із конвертів, порівнюють їх та оцінюють ступінь задоволення на відкритому ринку. Визначаємо ступінь задоволення цілої групи. Обговорюємо, чому деякі учасники підвищили бали, а інші зменшили чи залишили без змін. Наприклад, в сумі маємо 84 бали. Ступінь задоволення групи зросла.
        ІV етап. На даному етапі учасники обмінюються конвертами із сусідами – торгують. Знову визначаємо ступінь задоволення кожного і групи в цілому. Обговорюємо результати торгівлі. Учасники аналізують результати як вдалого так і не дуже вдалого обміну. Роблять висновок. Ступінь задоволення групи після обміну (торгівлі) зростає. В даному етапі сума склала 88 балів.
        V етап. Поділити учасників на 2 підгрупи. Для поділу на групи кожен учасник кидає на середину фантик. Керівник бере половину – це одна група, решта учасників, чиї фантики залишилися складуть другу групу.
         Здійснити обмін товарами всередині підгрупи. Це приклад замкнутої економіки. Кожен намагається обміняти свій товар на такий, від отримання якого ступінь задоволення зросте. Визначаємо ступінь задоволення кожного, групи і всіх учасників разом. В більшості випадків ступінь задоволення на кілька балів зростає. Обовязково обговорюємо результати обміну.
       VI етап. Це приклад відкритої економіки. Торгівлю (обмін) можна здійснювати в межах цілої групи. Дати 3-5 хвилин для того, щоб кожен підготував рекламу товару, який має. Це дуже пожвавлює гру і дає можливість побачити роль реклами як рушійної сили торгівлі. Після того, як всі учасники прорекламують свої товари, можна розпочинати торгівлю (обмін). Кожен намагається отримати той набір, який необхідний йому найбільше. Після закінчення обміну оцінюємо ступінь задоволення кожного і групи разом.
Сума балів зросла (наприклад, до 105 балів).
        Обговореня і висновки всієї гри.
        Для наочності можна на дошці зробити шкалу і записати етапи гри, кількість балів кожного та загальну суму.
        Як змінювався ступінь задоволення учасників протягом гри?
        Аналіз шкали показує, що ступінь задоволення зростав. Ті ж самі товари, а їх вартість збільшувалася. Якщо перевести бали в ціну, то видно, що після кожного етапу виторг групи збільшується.
Тобто, торгівля більшості людям приносить задоволення і вигоду. В першому і другому етапі оцінка була суб’єктивна, так як не бачили інших товарів. В третьому раунді оцінку робили після того, як порівняли свій товар з іншими. Четвертий і п’ятий етап показує особливості торгівлі при замкнутій економіці, за якої є певні обмеження. Шостий етап – це приклад відкритої економіки, коли можна вести торгівлю без обмежень та використовувати рекламу. 
        Чи легко було всім продати свій товар?
        Слухаємо відповіді учасників і робимо висновки, що легко продати товар якісний, корисний, сучасний. (Можуть бути інші варіанти відповіді.) До обміну доходять тоді, коли розуміють, що він принесе користь. Якщо не існує обміну – торгівля завмирає. Торгуючи, люди отримують товари, яких не мали. Зростає задоволення від покупки – зростає вигода як для покупців, так і для продавців.



РИНОК ЯБЛУК  - симуляційна гра

Цілі:
-          Усвідомлення того, яким чином визначаються ринкові ціни;
-          Розуміння понять: попит і пропозиція;
-          Опис і аналіз зв'язків між попитом, пропозицією та ціною;
-          Формування здібностей ведення переговорів.
Підручні матеріали:
q  36 карток для купівлі і 36 карток для продажу. Потрібно включити до гри наступну кількість карток:
для покупців:
по 4 картки вартістю 90; 80; 30; 20 гривень
після 5 каток вартістю 70; 60; 50; 40 гривень
для продавців:
по 4 картки вартістю 100; 90; 40; 30 гривень
по 5 карток вартістю 80; 70; 60; 50 гривень
-          аркуш проведення операції для кожного учня;
-          контрольний аркуш для всієї групи;
-          ідентифікатори для продавців.
Зауваження до проведення занять:
Грає дає учням можливість взяти участь в діяльності, подібній до купування і продажу продуктів на вільному ринку. Ця гра вимагає участі принаймні 25 учнів, але не більше ніж 50. На її реалізацію і обговорення потрібно 90 хвилин.
Перебіг:
I.                   Підготуй середину залу так, щоб учасники могли вільно рухатися. Вибери двох учасників для того, щоб тримати картки – одна для покупців, друга – для продавців (підручний матеріал № 1).  Вибери одного учня, щоб записував всі операції на одному спільному класному аркуші –найкраще на дошці, так щоб всі могли спостерігати запис (підручний матеріал № 2).
Поділи клас на дві рівні групи. Одна група це покупець, друга це продавець. Роздай продавцям ідентифікатори (напр. наклейки, пов‘язки). Зазнач, що покупці в процесі всієї гри будуть покупцями, а продавці впродовж всієї гри будуть продавцями. Підкресли, що не дозволяється змінювати ролей в процесі ігри!
Роздай кожному картки до проведення розрахунків, на яких учасники записуватимуть свої операції (підручний матеріал № 3). Переконайся, що учні знають як підраховувати прибуток на картах.
Уточни правила гри – продавці і покупці зустрічаються на ринку. Перші продають яблука, другі хочуть їх придбати. Коли продавець знаходить покупця і обидві особи погоджуються щодо ціни, після чого проходитиме операція купівлі-продажу, обов'язком продавця є подання суми операції особі відповідальній за запис цін на дошці. Потім продавець і покупець називають на нові картки до гри від осіб, які зберігають ці картки. Потрібно цих учнів розмістити біля дошки з записаними результатами операцій. Продавці і покупці проводять операцію лише в повних грошових одиницях, щоб полегшити математичні обчислення. Зазнач, що метою кожного є максималізація прибутку. Нагадай, що кожен учасник гри повинен вказувати на своїй картці запису операції, а також зазначити отримані прибутки або втрати.
Поінформуй, що грає складається з п'яти раундів сесії продаж, з яких кожна триватиме 5 хвилин і що ти подаватимеш час закінчення раунду на хвилину перед її закінченням так, щоб граючий повинні були час докінчити транзакцію. Якщо комусь не удасться зробити транзакцію, ціну з карти вписує як втрату на своїй карті транзакції. Перевір, чи всі розуміють інструкцію гри.
II.                Проведи симуляцію
Після кожного раунду дозволь учням розрахувати прибутки або втрати, що є ефектом цього раунду. Поцікався – хто досяг найбільшого прибутку, кому не пощастило? Чому так сталося? Після двох раундів учні самі повинні відмітити, що ті, хто провів багато операцій досягають вищих прибутків.
Під час перерв в „торгах” зверни учням увагу на результати, які записуються на дошці. Зазнач, що вони містять важливу для них інформацію, не підказуй яку саме, нехай учні самі навчаться її використовувати за принципом інтуїції. Перший раунд ти можеш розцінити як спробу. Роз’ясни після нього всі сумніви. Після трьох раундів проведи дискусію:
·         Яка ціна яблук найчастіше спостерігалася в раунді 3?
·         У якому раунді ціни були найбільш диференційовані?
·         Чому ціни були щораз менш диференціювані? (Конкуренція є найважливішою причиною цінової концентрації навколо ціни рівноваги).
·         Хто визначає ринкову ціну яблук?
·         Що таке ціна рівноваги? Як її досягнути? (Це хороша нагода підкреслити, що точності моделі рівноваги не можливо перенести в умови справжнього світу, а також що власне ми ніколи не доходимо до ціни ринкової рівноваги. Як тільки ми до неї наближаємося, щось змінюється).
Раунд IV ідентичний попереднім з тією відмінністю, що половина продавців буде виключена з гри – отже пропозиція буде обмеженою. Після сесії дозволь гравцям записати на індивідуальних аркушах результати операції (прибутки і втрати). Підсумуй цей раунд задаючи запитання:
·         Чи після зменшення кількості продавців ціни виросли чи впали? (повинні вирости)
·         Чому ціни змінилися?
Попроси учнів, щоб нову ситуацію на ринку порівняли з економікою, може вони знають приклади товару, пропозиція якого стала обмеженою і ціни виросли. Скажи, що зараз ви аналізуватимете зворотну ситуацію, тобто. Зменшиться кількість покупців, натомість кількість продавців буде такою ж як в І, II і III раундах. Проведи сесію і дозволь учням записати на індивідуальних аркушах їх прибутки і втрати. Підсумовуючи раунд V запитай:
·         Що стало з цінами?  (повинні впасти)
·         Чому ціни змінилися?
Попроси учнів, щоб нову ситуацію на ринку порівняли з економікою, може вони знають приклади товару, якого попит на який став обмежений і ціни впали.
III.             Картки купівлі і продажу можуть бути також використані до складання кривих попиту і пропозиції. Точка у якій криві перетинатимуться то розмір ринкової рівноваги для даної пропозиції і попиту. Після складання плакату постав перед учнями наступні запитання:
·         Що показує крива попиту?
·         Що показує крива пропозиції?
·         Які зв'язки існують між ціною товарів і послуг та кількістю осіб, які виробляють і постачають їх  на ринок.


Підручний матеріал № 1.
Аркуш результатів
ПРОДАВЕЦЬ

(Ім'я і прізвище) .........................................................................................................................

№ операції

Ціна на твоїй картці

Отримана ціна

Прибутки

Збитки

1.




2.




3.




4.




5.




6.




7.




8.




9.




10.




11.




12.




13.




14.




15.




16.




17.




18.




19.




20.




РАЗОМ












Аркуш результатів
ПОКУПЕЦЬ

(Ім'я і прізвище) .........................................................................................................................

№ операції

Ціна на твоїй картці

Отримана ціна

Прибутки

Збитки






1.




2.




3.




4.




5.




6.




7.




8.




9.




10.




11.




12.




13.




14.




15.




16.




17.




18.




19.




20.




РАЗОМ








КНИЖКОВА ФАБРИКА –симуляційна гра

Цілі:
-          Ознайомлення і розуміння поняття продуктивність;
-          Розуміння того, яким чином інвестиції, а також розподіл праці можуть збільшити продуктивність;
-          Пояснення того, чому зростання продуктивності є важливим в економіці;

Підручні матеріали:
-          Плакати розрахунку продуктивності для кожної групи
-          Велика кількість паперу (може бути макулатура), велика кількість канцелярських скріпок і авторучок;
Зауваження до проведення занять:
Гра допоможе учням зрозуміти те, яким чином розподіл праці і інвестиції в основні засоби можуть спричинюватися до зростання продуктивності. На її реалізацію і обговорення потрібно 90 хвилин.
Перебіг:
I.                   Поділи клас на групи 4-5 з осіб. Це будуть видавництва, які видають книжки. Кожна  група повинна вибрати назву для свого видавництва. Поінформуй учнів, що кожне підприємство видає книжки. Учні впродовж трьох хвилин повинні видати стільки книжок, скільки буде можливо. Контролер якості (вчитель, що проводить заняття) перевірить кожну книжку перш ніж її буде зараховано як кінцевий продукт. Тільки ті книжки будуть зараховані, які отримають схвалення вчителя. Продемонструй яким чином слід скласти книжку. Розірви аркуш паперу на дві половинки, склади половинки разом і розірви їх знову на дві частини, так щоб отримати чотири частини. Склади чотири частини разом, зігни їх по половині, так щоб виникла 14-сторінкова книжка плюс обкладинка (16 сторінок). Розмісти скріпку в лівому, верхньому куті, так щоб скріпляти всю книжку. Напиши назву видавництва на обкладинці і пронумеруй внутрішні, парні сторони (з лівого боку, починаючи з 2 до 14. Це і є кінцевий продукт. Роздай папір і скріпки групам. Дозволь, щоб учні виконали пробні книжки. Переконайся, що учні все зрозуміли. Роздай також діаграму для розрахунку продуктивності (підручний матеріал № 1), на прикладі роз'ясни яким чином потрібно відмічати дані. Попроси прибрати з парт всі речі окрім матеріалу завдання: паперу, скріпок і однієї авторучки на групу.
II.                Розпочни перший раунд. Зазнач, що одна авторучка служитиме всій групі (одному видавництву). Кожен учень повинен працювати самостійно при виконанні всієї книжки. Не може бути жодного розподілу праці. Після трьох хвилин заверши видання книжок і попроси записати результати.
У другому раунді дозволь учням запровадити розподіл праці, нехай учні розкладуть видання книжки на певні етапи і визначать конкретних осіб для цих етапів. Дай учням декілька хвилин на організацію процесу видання. Як і раніше в кожній групі є лише одна авторучка. Після трьох хвилин заверши видання книжок і попроси записати результати. У третьому раунді дозволь кожній видавничій спілці закупити (1 гривня за штуку) стільки авторучок скільки на їх думку потребують. Повтори ті самі дії - 3 хвилини на видання книжок. Після закінчення раунду знов групи рахують і записують результати.
У четвертому раунді дозволь видавничим спілкам, якщо вони визнають за доцільне, звільнити зайвих працівників. Дозволь звільненим працівникам створити власну видавничу спілку. Повтори процес видання книжок.
У п'ятому раунді наклади обмеження на працівників. Кожного працівника можна буде попросити зробити перерву на відпочинок (зупини обраного учня – працівника на, напр. 30 секунд) або одягнути паперовий мішок на голову з метою захисту від забруднення повітря в типографії. Знову повтори видання книжок. Після закінчення раунду групи знову рахують і записують результати.
III.             Наведи учням визначення продуктивності – це кількість товарів і послуг, які виробляються на одиницю людської праці.
Обговори результати, які записуються в діаграмі, задаючи нижченаведені запитання:
·         Який вплив на продуктивність мав розподіл праці, запроваджений в раунді 2?(Розподіл праці повинен збільшити продуктивність)
·         Що приносить тобі більше задоволення: виконання всієї книжки самостійно чи виконання тільки частини роботи?
·         Який вплив на продуктивність мала інвестиція, яка полягала в придбанні додаткових ресурсів для випуску продукції (авторучок) в раунді 3? (Інвестиція в ресурси випуску продукції повинна підвищувати продуктивність).
·         Який вплив на загальну собівартість мало зростання продуктивності? (Знижує загальну собівартість).
·         Які нові витрати з'явилися, коли були спроби збільшити продуктивність?(Покупка додаткових ресурсів випуску продукції – додаткові авторучки – збільшили витрати).
·         Чому зростання продуктивності є таким важливим? (Дозволяє суспільству отримати більше товарів і послуг при допомозі обмежених ресурсів).
·         Які можуть бути способи збільшення продуктивності? (Запровадження розподілу праці, використання капітальних інвестицій в більшій кількості і вищої якості, краще навчання працівників, звільнення зайвих працівників).
Підручний матеріал № 1

ДІАГРАМА ДЛЯ РОЗРАХУНКУ ПРОДУКТИВНОСТІ

Назва фірми .............................................................................................................


Приклади

Раунд 1

Раунд 2

Раунд 3

Раунд 4

Раунд 5

1. Кількість виданих книжок

4






2. Витрати матеріалів (10 грн. на книжку)

40,00 грн.







3. Кількість працівників

4






4. Зарплатня (40 грн. на працівника)

160,00 грн.







5. 100 грн. орендна плата за типографію (парти)

100,00 грн.







6. Інвестиції в основні фонди (20 грн. за авторучки)

20,00 грн.







7. Витрати разом

320,00 грн.







8. Собівартість книжки (загальна)

80,00 грн.







9. Повний пропрацьований час (3 хвилини, помножені на кількість працівників).

12 хвилин






10. Виробництво продукції на пропрацьовану хвилину (кількість книжок ділена на кількість пропрацьованих хвилин).

4:12= 0,33








1 коментар: